wrapper

 

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بالغ بر ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر پوشش طرح جهش تولید است.

 
شهرام پرورش گفت: استان‌هایی، چون همدان، کرمانشاه و کردستان و آذربایجان شرقی نقش مهمی در طرح جهش تولید در اراضی دیمزار‌های کشور دارند.

استان همدان یکی از استان‌های دیمزار کشور است وهم اکنون با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بالغ بر ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر پوشش طرح جهش تولید در اراضی دیمزار است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در طرح جهش تولید از مرحله آماده‌سازی زمین تا مرحله کاشت، بیمه می‌شود که تاکنون، ۹۵ درصد گندم دیم بیمه شده و طرح بیمه کردن اراضی زراعی به ویژه در گندم و جو تا هفتم اسفندماه ادامه دارد.
پرورش گفت: در استان همدان، ۱۶۰ هزار هکتار از ۲۹۰ هزار هکتار طرح مربوط به گندم دیم بوده که تاکنون ۱۵۱ هزار و ۷۵۴ هکتار آن بیمه شده و در پی پوشش صددرصدی بیمه در این زمینه هستیم.
او گفت: ۷۵ درصد از ۵۷ هزار هکتار جو دیم استان نیز تاکنون بیمه شده است، و کشت گلرنگ نیز از سال گذشته در قالب جهش تولید دیمزار‌های استان آغاز و تاکنون، میزان ۲ هزار هکتار در استان کشت گلرنگ داشته ایم.
او در ادامه گفت: به همین منظور قراردادی برای کشت دو هزار و ۱۴۸ هکتاری در قالب کشت گلرنگ دیم و کاملینا بسته و تمامی این اراضی بیمه شده اند.
پرورش در خصوص کشاورزی حفاظتی نیز گفت: برای محصولاتی، چون نخود، عدس، علوفه دیم، نباتات و دانه‌های روغنی ای، چون گلرنگ و کاملینا وارد کار شده ایم.او گفت: از مجموع ۲۹۰ هزار هکتار طرح جهش تولید در اراضی دیمزار امسال استان، بالغ بر ۲۰۴ هزار و ۶۲۰ هکتار تاکنون بیمه شده است.
 
 
 
سرپرست جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سهمیه کشت چغندر قند همدان در سال زراعی جاری ۵ هزار هکتار تعیین شد.
غلامحسین تقوی گفت: به منظور اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدررفت منابع از سوی وزارت جهاد کشاورزی سهمیه کشت محصول چغندر قند در سطح استان ۵ هزار هکتار تعیین و ابلاغ شد
او گفت:یکی از سیاست‌های وزارت جهاد توسعه کشت‌های بهاره کم‌آب‌بر از جمله چغندر قند است که با توجه به ظرفیت مناطق مختلف کشور صورت می‌گیرد که بیش از ۹۰ درصد کشت چغندر قند همدان در جنوب استان انجام می‌شود.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: عمده کشت چغندر قند استان با توجه به شرایط جغرافیایی مطلوب در شهر‌های نهاوند و اسدآباد و تا حدودی در تویسرکان صورت می‌گیرد که باید برای جلوگیری از اتلاف منابع، الگوی کشت در این شهرستان‌ها رعایت شود.
تقوی گفت:از مجموع سهمیه استان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار به نهاوند؛ یک هزار و ۴۰۰ هکتار به اسد آباد و ۵۰۰ هکتار نیز به تویسرکان اختصاص داده شده است  که در سال زراعی گذشته الگوی کشت چغندر در استان رعایت نشده است
او گفت: در سال زراعی گذشته سهمیه ابلاغی کشت چغندر در استان همدان ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین شد که متاسفانه به علت عدم توجه به قرارداد از سوی کشاورزان این میزان به ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار رسید که همین مساله با توجه به شرایط بارندگی سال گذشته و کمبود آب مشکلاتی را برای شهرستان به لحاظ منابع آب ایجاد کرد.
سرپرست جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در کشت چغندر قند باید شرایط آب و خاک حفظ شود و کشاورزان باید به گونه‌ای کار خود را مدیریت کنند که بیش از قرارداد امضا شده اقدام به کشت نکنند، چون علاوه بر اتلاف منابع آب مشکلاتی نیز به لحاظ فروش آن گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.
تقوی گفت: امسال  با ۶ کارخانه قند هگمتانه همدان به عنوان کارخانه مادر، قزوین، لرستان، نقش جهان و بنیاد اصفهان قرار دادی امضا شده که کشاورزان استان می‌توانند محصول خود را تحویل آن‌ها دهند.
او گفت:تلاش داریم که سهمیه سطح زیر کشت را افزایش دهیم که البته ما امسال به خاطر مشکلات آب سطح کشت را کاهش داده‌ایم، اما دلیلی ندارد که میزان تولید کاهش یابد بلکه باید با استفاده از شیوه‌های نوین و مهندسی و همچنین شیوه‌های ترویجی میزان تولید را افزایش دهیم تا جبران کاهش سطح زیر کشت را در بر داشته باشد.
به گفته سرپرست جهاد کشاورزی استان همدان منطقه جنوب استان به ویژه شهرستان نهاوند قطب اصلی کشاورزی است که اگر ما آن‌ها را از کشاورزی استان حذف کنیم چیزی برای گفتن نخواهیم داشت بنابراین باید کار‌های علمی خود را در این مناطق پیاده کنیم.
تقوی گفت: متاسفانه دلالان نتیجه زحمات کشاورزان را به یغما می‌برند به همین دلیل برای جلوگیری از سوء استفاده این بخش موضوع به صورت کارشناسی در دستور کار جهاد کشاورزی و فرمانداری قرار گیرد.
 او گفت: یکی از مواردی که باید برای جلوگیری از هدررفت آب به کار گرفته شود بحث سامانه‌های نوین آبیاری است که حتما در دستور کار قرار گیرد.

تماس با سازمان

 نشانی : همدان-چهارراه شریعتی، ابتدای بلوار خواجه رشید، سمت چپ
کدپستی : 6516673419
تلفن تماس : 08132531496
شماره فکس : 08132531495

 

شعار سال

 

 

راهنما

جهت دسترسی به سیستم های عضویت، رتبه بندی، آموزش و صدور مجوزها به پنجره ورودی سانکا در صفحه اصلی وب سایت مراجعه کنید.