wrapper

 

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۴۳۵ هزار هکتار طرح مرتعداری در این استان تهیه و در قالب ۴۲۹ فقره طرح به بهره برداران و مردم واگذار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان اسفندیارخزائی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان در گفتگو با پیام طبیعت استان همدان گفت: تهیه طرح‌های مرتعداری مهمترین رویکرد مدیریت عرصه های طبیعی به شمار می رود و احیا، اصلاح و بهره برداری صحیح از مراتع در قالب طرح های مرتعداری از شاخص ترین اقدامات علمی و فنی در حفظ و حراست از عرصه‌ها محسوب می شود.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان گفت: طرح های مرتعداری مهمترین رویکرد مدیریت عرصه های مرتعی است واحیاء ، اصلاح و بهره برداري صحيح از مرتع در قالب طرح هاي مرتعداري از شاخص ترین اقدامات علمي و فني در حفظ وحراست از عرصه های مرتعی استان محسوب است.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های مرتعداری به عنوان یک دستورالعمل حفاظتی، اصلاحی و احیایی از اهمیت ویژه ای در منابع طبیعی برخوردار است و این راهکار احیایی به عنوان یکی از سیاست ها و برنامه های اساسی توسط منابع طبیعی و آبخیزداری دنبال می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: تحقیقات و بررسی کارشناسان در حوزه منابع طبیعی نشان می دهد یکی از مهمترین عواملی که می تواند بهره برداران و مرتعداران را به حفظ و استفاده صحیح مراتع ترغیب کند، داشتن حس مالکیت یا تضمین معتبری برای استفاده پایدار از یک مرتع است که این تضمین در قالب احاله مدیریت طولانی مدت اجرای طرح های مرتعداری میسر شده است.

خزائی تعادل دام و مرتع، افزایش تولید علوفه، حفظ پوشش گیاهی، ایجاد پوشش گیاهی مناسب، تغییر کیفی گیاهان مرتعی از گونه های نامرغوب به گیاهان دائمی و خوشخوراک دام، ایجاد انگیزه و اشتیاق و تعلق خاطر در دامداران و بهره برداران به منظور مشارکت در اجرای طرح مرتعداری، ساماندهی مراتع با تشکیل مجموعه های مدیریتی نظیر تعاونی مرتعداری و شرکت های دامداری و کشاورزی را از ویژگی های اجرای طرح های مرتعداری دانست.

به گزارش ایرنا، نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

استان همدان با مساحت ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع، ۱/۲ درصد از مساحت کل کشور را در بر می‌گیرد.

تماس با سازمان

 نشانی : همدان-چهارراه شریعتی، ابتدای بلوار خواجه رشید، سمت چپ
کدپستی : 6516673419
تلفن تماس : 08132531496
شماره فکس : 08132531495

 

شعار سال

 

 

راهنما

جهت دسترسی به سیستم های عضویت، رتبه بندی، آموزش و صدور مجوزها به پنجره ورودی سانکا در صفحه اصلی وب سایت مراجعه کنید.