wrapper

 

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان

 

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از تولید سالیانه ۴۰هزار قطعه جوجه شتر مرغ خبر داد.
 
 
علیرضا قراگوزلو اظهار کرد:در سطح استان همدان ۲۴ واحد پرورش شتر مرغ دارای فعال بوده که از این تعداد، هشت واحد به صورت توام مولد و پرورش بوده و مابقی نیز تنها در زمینه پرورش فعالیت دارند.
وی سیستم پرورش شتر مرغ را شامل سه صورت توام(مولد و پرواری)، فقط مولد(مادر) یا فقط پرواری دانست و تصریح کرد: با توجه به تغییر اقلیم و کاهش مراتع، پرورش شتر مرغ به عنوان پرنده قرن شناخته شده و کاهش دام مراتع مانند گوسفند به منظور حفظ مراتع موجود ضرورت داشته و باید به سمت رشد تولید گوشت قرمز شتر مرغ و پرورش شتر مرغ پیش رفت چرا که مراتع در حال از بین رفتن بوده و علاوه بر آن شتر مرغ ضریب تبدیل خوبی دارد و زاد و ولد آن بیش از گوسفند است.
قراگوزلو تولید سالیانه گوشت شتر مرغ استان همدان را ۴۲۰ تن برشمرد و افزود: استان همدان در پرورش شتر مرغ در سال گذشته دارای رتبه پنجم کشور بوده که در پایان سال رتبه امسال استان نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌شود.وی با بیان اینکه پرورش شتر مرغ در سطح استان گسترش دارد و در حال حاضر واحد ملایر یکی از بهترین واحدهای پرورش شتر مرغ استان همدان به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: گوشت شتر مرغ تولید شده استان علاوه بر مصرف استان به سایر استان‌ها از جمله تهران و اصفهان ارسال می‌شود.
وی با اشاره اشتغال ۸۰نفر در واحدهای پرورش شتر مرغ سطح استان همدان ادامه داد: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ایجاد شهرک پرورش شتر مرغ بوده که برای این برنامه نیازمند متقاضی و سرمایه گذار است ضمن اینکه باید با همکاری منابع طبیعی و دستگاه‌های مرتبط اقدامات زیربنایی صورت گیرد.
قراگوزلو گوشت شتر مرغ را در فهرست کم چربی‌ترین گوشت‌ها دانست و گفت: میزان اسید چرب امگا ۳ در این گوشت بسیار بالا بوده ضمن اینکه این گوشت دارای کلسترول پایینی است و از این حیث مصرف آن در افرادی که بیماری‌های قلبی و عروقی دارند و سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی بیان کرد: پوست شترمرغ نیز بخاطر داشتن فولیکول‌ها قابلیت مصرف دارد و در تولید چرب، صنایع دستی، تولید کیف، کفش، کمربند و ... کاربرد دارد.
قراگوزلو همچنین اضافه کرد: شترمرغ در فهرست پرندگانی قرار دارد که هیچ نوع ضایعاتی ندارد و تمامی قسمت‌های آن شامل پر، پوست، چرم، قرنیه، گوشت و تخم آن ارزش اقتصادی دارد.

تماس با سازمان

 نشانی : همدان-چهارراه شریعتی، ابتدای بلوار خواجه رشید، سمت چپ
کدپستی : 6516673419
تلفن تماس : 08132531496
شماره فکس : 08132531495

 

شعار سال

 

 

راهنما

جهت دسترسی به سیستم های عضویت، رتبه بندی، آموزش و صدور مجوزها به پنجره ورودی سانکا در صفحه اصلی وب سایت مراجعه کنید.