wrapper

 

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان

 

علی ثقفی، عکاس حیات وحش موفق به ثبت اولین تصویر از سارگپه جنگلی معمولی در همدان شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان این تصویر در 24 شهریور ماه ساعت 10 و 34 دقیقه صبح در همدان ثبت شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این خصوص بیان کرد:  پیش از این، گونه سارگپه جنگلی معمولی توسط حافظان محیط زیست استان مشاهده شده اما ثبت تصویر نشده بود.

محسن جعفری نژاد افزود: براساس آخرین بررسی و گزارش کارشناسان محیط زیست حدود هزار و 131 گونه جانوری شامل پستاندار، پرنده، خزنده و دوزیستان در اکوسیستم های خشکی و آبهای ایران زیست می کنند که از این تعداد در مجموع 309 گونه در استان همدان براساس مشاهدات در سرشماریهای سالانه شناسایی شده است که حدود 27 درصد تنوع زیستی کشور را شامل می شود.

وی اظهار کرد: 6 منطقه حفاظت شده با مساحتی حدوده 62351  هکتار و 13 منطقه شکار ممنوع با مساحتی بالغ بر 202759 هکتار تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان همدان قرار دارند که در مجموع حدود 1/3 % از سطح استان حفاظت شده و 4/10 درصد نیز مناطق شکار ممنوع را شامل می شود.

 وی در خصوص ثبت گونه سارگپه جنگلی در همدان بیان کرد: سارگپه جنگلی معمولی Pernis apivorus سارگپه‌ای به نسبت درشت جثه از خانواده قوش‌هاست تا حدی شبیه به سارگپه معمولی است ولی نسبت به آن بزرگ تر است و بال‌های به نسبت بزرگ تر با قاعده باریکتر، سر کوچک تر، گردن بلندتر و دم بلندتر به اندازه عرض بال‌ها دارد. لکه تیره مستطیل شکل در مچ بال‌ها و سه نوار تیره نیز در دم دارد.

وی ادامه داد: رژیم غذایی سارگپه جنگلی را خزندگان، دوزیستان، جوجه پرندگان کوچک و کرم‌های خاکی تشکیل می‌دهد همچنین از برخی از میوه‌ها نیز تغذیه می‌کند.

وی در خصوص زیستگاه این پرنده گفت: جنگل‌های به نسبت باز، چمنزارها و تالاب‌های کوچک زیستگاه مناسبی برای این پرنده محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: از اواسط خرداد ماه، جوجه‌آوری در سارگپه جنگلی آغاز می‌شود. در زمان زادآوری آشیانه خود را در درختزارهایی با درختان بلند می‌سازد؛ لانه این گونه به شکل توده ای از شاخه‌های کوچک است که روی درختان بنا می‌کند و داخل آن را با ساقه‌های نازک و برگ‌های سبز می‌پوشاند. گاهی نیز آشیانه قدیمی سایر پرندگان را بازسازی و از آن استفاده می‌کند. تک همسر است و معمولاً 2 و گاهی 1 یا 3 تخم می‌گذارد؛ بین 30 تا 35 روز طول می‌کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند.

تماس با سازمان

 نشانی : همدان-چهارراه شریعتی، ابتدای بلوار خواجه رشید، سمت چپ
کدپستی : 6516673419
تلفن تماس : 08132531496
شماره فکس : 08132531495

 

شعار سال

 

 

راهنما

جهت دسترسی به سیستم های عضویت، رتبه بندی، آموزش و صدور مجوزها به پنجره ورودی سانکا در صفحه اصلی وب سایت مراجعه کنید.