wrapper

 

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان

 

با امضای تفاهم نامه مشترک:

 حمل و نقل محصولات گلخانه ای هوشمند می شود

 

به منظور دستیابی به سیستم حمل‌ونقل هوشمند تخصصی، رساندن محصولات کشاورزی تازه مانند سبزی، صیفی، میوه به مصرف‌کننده و همچنین دسترسی آسان‌، ارزان و باکیفیت به انواع محصولات تفاهم‌نامه‌ای بین اتحادیه سراسری تعاونی‌های گلخانه‌داران کشور، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، شرکت آکو عمران آریا، شرکت تعاونی کارکنان آمیکو و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی کشور منعقد شد که طی آن یک‌هزار دستگاه کامیونت با کاربری‌های مختلف در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود با تجهیز ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری به کامیونت مذکور، علاوه ‌بر تسریع در عرضه مستقیم محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات، زمینه اشتغال پایدار برای فعالان بخش فراهم شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنم، به نقل از روستانیوز، مدیر طرح کاربری‌های فروشگاه‌های سیار در رابطه با این تفاهم‌نامه و مزایای آن اظهار داشت: این تفاهم‌نامه ما بین سازمان نظام مهندسی کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های آن، تعاونی روستایی و لیزینگ در راستای عرضه مستقیم محصولاتی که اتحادیه گلخانه‌داران متولی آن است، بسته‌شده و طی آن قرار است محصولات کشاورزی مستقیم و بدون واسطه به‌دست مصرف‌کننده برسد.

وحید محمدی به روستانیوز گفت: یکی از اهداف این طرح کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است؛ چراکه بخشی از تولیدات به‌دلیل سیستم حمل‌ونقل نامناسب از بین می‌رود، اما با ایجاد چنین سیستمی ‌ضایعات کاهش یافته و محصول سالم به دست مصرف‌کننده می‌رسد و هیچ واسطه‌ای هم وجود ندارد، مگر این‌که شرکتی بخواهد توزیع و عرضه را انجام دهد


وی ادامه داد: طبق تفاهم‌نامه یک‌هزار دستگاه کامیونت با کاربری‌های حمل سبزی و صیفی، لبنیات و نان در اختیار بخش کشاورزی قرار خواهد گرفت، البته در فاز اول ۱۰۰دستگاه اجرایی می‌شود.

محمدی اضافه کرد: هر کامیونت حدود ۴۰۰میلیون هزینه دارد که سرمایه اولیه را شرکت امیکو پرداخت کرده است، برای تحویل کامیونت به متقاضیان نیز از سیستم بانکی لیزینگ بانک ایران زمین بهره خواهیم برد.

 

لزوم استفاده از فناوری‌های هوشمند و استارتاپ‌ها

همچنین رئیس هیئت مدیره محصولات گلخانه‌ای کشور مهم‌ترین مشکل در بخش کشاورزی را زنجیره‌های تأمین، یعنی مزرعه تا سفره مصرف‌کننده عنوان کرد و گفت: حضور دلالان یا واسطه‌ها باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده شده و از سوی دیگر باعث می‌شود، محصولات تازه و باکیفیت به‌دست مصرف‌کننده نرسد، این طرح با حل مشکل زنجیره‌های تأمین، حضور واسطه‌ها را در بخش کشاورزی کاهش می‌دهد و با ایجاد بازار برای فروش محصولات کشاورزان یکی از دغدغه‌های آن‌ها را کم‌تر می‌کند.

محمدحسن بلاغی افزود: استفاده از فناوری‌های هوشمند و استارتاپ‌ها در حوزه‌هایی که مشکل دارند با کم‌ترین هزینه و بهترین کیفیت نوآوری ایجاد می‌کنند و این نوآوری بخش کشاورزی کشور را متحول می‌کند.

وی ادامه داد: در این پلتفرمی‌ که ایجاد شده، قرار است مالکیت کامیونت‌ها به اشخاص واگذار شود؛ اما زیرنظر یک شرکت فعالیت خواهند کرد و تابع قوانین آن خواند بود. درواقع شرکت که ناظر دولتی هم دارد، به این کامیونت‌ها که فروشگاه‌های سیار هستند، می‌گوید چه محصولی را به کدام منطقه ببرند. این پلتفرم به‌عنوان یک ستاد می‌تواند اعتمادسازی را در مردم ایجاد کند، مانند سازمان تاکسی‌رانی که به تاکسی مجوز حضور در یک خط را می‌دهد این کامیونت‌ها هم در مکان‌های مشخص و محصولات مشخص که شرکت تعیین می‌کند، فعالیت خواهند کرد. 

رئیس اتحادیه سراسری گلخانه‌داران افزود: البته برای این امر اقداماتی همچون فرهنگ‌سازی، بازارسازی، بازاریابی، ساماندهی سیستم فروش و ساماندهی سیستم‌های مدیریت رضایت مشتریان انجام می‌شود و این‌ها زیرمجموعه سیستم‌های این شبکه هستند. به این ترتیب این سیستم هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم در حوزه کشاورزی روابط بین تولیدکننده، مصرف‌کننده، مشتری و خدمات‌دهندگان این شبکه را ساماندهی و مدیریت می‌کند.

بلاغی اضافه کرد: کاهش ضایعات محصولات گلخانه‌ای، برنامه‌ریزی مناسب و با اطمینان جهت تحویل به‌موقع محموله به خریدار، ایجاد ناوگان منظم حمل‌ونقل در استان‌ها زیرنظر اتحادیه سراسری، رساندن غذای سالم به مردم با قیمت مناسب ازجمله اهداف این طرح است.
وی گفت: از آقای طهماسبی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، که همواره از چنین طرح‌های هوشمندی حمایت کرده‌اند و سازمان نظام مهندسی و بانک ایران زمین تشکر می‌کنم که برای اجرای این طرح به ما کمک کردند.

اشتغال‌زایی ۳هزار نفری

 مدیرعامل شرکت آکو عمران آریا هدف از ایجاد این تفاهم را همکاری با اتحادیه محصولات گلخانه‌ای برای تأمین زنجیره ارزش و رساندن محصولات سالم و تازه به‌دست مصرف‌کننده عنوان کرد و گفت: با اجرای این تفاهم‌نامه ارزش‌افزوده حاصل از کار به‌دست تولیدکننده خواهد رسید و واسطه‌ها حذف خواهند شد. همچنین شاهد کاهش ضایعات محصولات کشاورزی خواهیم بود. 
مسعود عجمی ‌افزود: بالارفتن قیمت زمین و بناهای ساخته‌شده در شهرهای بزرگ که قیمت آن هر روز بالا می‌رود و همچنین دسترسی آسان‌تر، ارزان‌تر و باکیفیت به انواع محصولات تازه‌خوری کشاورزی، وجود کامیونت‌های سیار را در شهرهای بزرگ اجتناب‌ناپذیر کرده است. به همین جهت یکی از بهترین راه‌های دسترسی آسان شهروندان شهرهای بزرگ استفاده از کامیونت‌های دارای کانکس با طراحی‌های خاص همین صنف است

وی ادامه داد: سیستم حمل‌ونقل محصولات کشاورزی تازه‌خوری سبزی و صیفی، میوه و گل ازجمله مواردی است علاوه‌بر نیاز بخش کشاوزری به سیستم حمل‌ونقل یخچال‌دار برای مالکان این‌گونه کامیونت‌ها درآمد زیادی دارد. درواقع این طرح برای دو تا سه‌هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم خواهد داشت. همچنین یکی از بهترین راه‌های بازار رسانی و حذف واسطه‌های غیرضرور در چرخه عرضه محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای، ایجاد فروشگاه‌های سیار در قالب کامیونت و کانکس است.

تماس با سازمان

 نشانی : همدان-چهارراه شریعتی، ابتدای بلوار خواجه رشید، سمت چپ
کدپستی : 6516673419
تلفن تماس : 08132531496
شماره فکس : 08132531495

 

شعار سال

 

 

راهنما

جهت دسترسی به سیستم های عضویت، رتبه بندی، آموزش و صدور مجوزها به پنجره ورودی سانکا در صفحه اصلی وب سایت مراجعه کنید.